אמהות מניקות מייצרות נוגדנים מסוג COVID-19 המסוגלים לנטרל את הנגיף

3 דקות קריאה /

נשים מניקות החולות ב- COVID-19 אינן מעבירות בחלב את הנגיף  SARS-CoV-2 אך הן כן מעבירות בחלב נוגדנים המסוגלים לנטרל נגיף זה. כך דיווח צוות חוקרים ממספר מוסדות במחקר שנערך בהובלת אוניברסיטת איידהו.

צוות החוקרים ניתח 37 דגימות חלב, שנמסרו על ידי 18 נשים שאובחנו עם COVID-19. הנגיף לא נמצא באף אחת מדגימות החלב, אך כמעט שני שלישים מהדגימות הכילו שני נוגדנים ספציפיים לנגיף.


"כל הנתונים שלנו במשולב אינם תומכים בהעברה של SARS-CoV-2 מאם לתינוק דרך החלב," דיווחו החוקרים ביום שלישי בכתב העת mBio המתפרסם על ידי האגודה האמריקאית למיקרוביולוגיה. תוצאות אלה תומכות בהמלצות להמשיך להניק גם במהלך מחלת COVID-19 קלה עד בינונית של האם.
החוקרים מישל "שלי" מקגוויר ומארק א. מקגוויר מאוניברסיטת אילינוי באורבנה-שמפיין, הובילו את העבודה שמומנה על ידי קרן ביל ומלינדה גייטס. שלי היא חוקרת תזונה המתמקדת בחלב אם ומנהלת את בית הספר למדעי המשפחה והצרכנות על שם מרגרט ריצ'י באוניברסיטת אילינוי באורבנה-שמפיין. מארק הוא חוקר הנקה המנהל את תחנת הניסויים החקלאית של אוניברסיטת איידהו. שניהם חברים במחלקה של המכללה למדעי החקלאות ומדעי החיים (CALS).

המחקר שלהם מתפרסם באתר האינטרנט של ה-CALS, בפודקאסט The Vandal Theory ובמצגות של אוניברסיטת אילינוי באורבנה-שמפיין. צוות המחקר כולל גם חוקרים מבית הספר לרפואה ורפואת שיניים באוניברסיטת רוצ'סטר; בית החולים   Brigham and Women's Hospital ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד; המרכז הרפואי של אוניברסיטת רוצ'סטר; ואוניברסיטת מדינת וושינגטון. עד היום גייס הצוות כמעט 50 נשים שאובחנו עם COVID-19 ועקב אחרי התקדמות המחלה שלהן עד חודשיים.


המחקר הראשוני שפורסם ב-mBio דיווח על הקבוצה הראשונה של 18 נשים שמסרו דגימות חלב. תוצאות מהמחקר הגדול ביותר, שנערך במימון קרן גייטס והקרן הלאומית למדע, טרם התפרסמו, אך החוקרים בטוחים שהתוצאות יתמכו, ירחיבו ויאשרו את הממצאים הראשוניים, אמרה שלי.

מוקדם יותר, בני הזוג מקגוויר ועמיתיהם פרסמו סקירה קשורה של מחקרים מדעיים שהתמקדו בנגיפי הקורונה בחלב אם ומצאו שקיימות עדויות מעטות בנוגע לנוכחותם או היעדרותם. אותה עבודה, שפורסמה ב-Maternal & Child Nutrition בחודש מאי, מצאה מחקר אחד בלבד שבדק נוכחות של נגיף הקורונה SARS בחלב אם, אחרי שהנגיף התגלה בשנת 2003. הסקירה לא מצאה ניסיונות לאתר את נגיף הקורונה הקטלני יותר MERS (Middle East Respiratory Syndrome) בחלב אם.
לדברי שלי, המחסור בידע הוא זה שקידם את המאמץ הבין-אוניברסיטאי הזה שמטרתו לעדכן הנחיות לאומיות ובינלאומית הקשורות ל-COVID-19 והנקה.

Characterization of SARS-CoV-2 RNA, Antibodies, and Neutralizing Capacity in Milk Produced by Women with COVID-19Ryan M. Pace, Janet E. Williams, Kirsi M. Järvinen, Mandy B. Belfort, Christina D. W. Pace, Kimberly A. Lackey, Alexandra C. Gogel, Phuong Nguyen-Contant, Preshetha Kanagaiah, Theresa Fitzgerald, Rita Ferri, Bridget Young, Casey Rosen-Carole, Nichole Diaz, Courtney L. Meehan, Beatrice Caffé, Mark Y. Sangster, David Topham, Mark A. McGuire, Antti Seppo, Michelle K. McGuiremBio Feb 2021, 12 (1) e03192-20