במחקר פורץ דרך זוהו חיידקי מעי חדשים אצל תינוקות

2 דקות קריאה /
גדילה והתפתחות הנקה מיקרוביום

בתמונה למעלה: Bifidobacterium longum, חיידק מועיל המצוי במעי האדם. קרדיט צילום: Carine Meyer, Nestlé Research

 

מדעני נסטלה בשיתוף בינלאומי עם חוקרים מוכרים ממכון BROAD בארצות הברית, אוניברסיטת בולוניה באיטליה ו- icddr,b (International Centre for Diarrheal Disease Research) בבנגלדש גילו חיידק מעי חדש הנפוץ במערכת העיכול במהלך תקופת הזמן במעבר מינקות לגיל הרך.

התגלית שפורסמה בכתב העת המדעי CELL תורמת להבנת מיקרוביום המעי של תינוקות וכיצד הוא מתפתח במהלך תהליך הגדילה. עבודה זו מאפשרת לזהות את הדור הבא של פתרונות תזונתיים ופרוביוטיקה התומכת בגדילה והתפתחות נאותה של ילדים.

המחקר עקב אחר 267 תינוקות בבנגלדש מגיל לידה ועד גיל שנתיים. רוב האימהות בחרו להניק בלעדית עד גיל 6 חודשים ולאחר מכן חשפו למזונות משלימים מוצקים בשילוב הנקה, במה שנקרא "תקופת הגמילה".

תקופה זו חשובה במיוחד להתפתחות החיסונית שכן במהלכה ישנה חשיפה ראשונה של מערכת החיסון לאותות סביבתיים חדשים רבים ממזון וחיידקים.

המדענים גילו זנים חדשים של Bifidobacterium longum (B. longum), חיידק הנמצא בדרך כל במעי בריא. הזנים החדשים היו הבולטים ביותר ככל שתזונת הילדים היתה מגוונת יותר, ככל הנראה עקב יכולתם הייחודית לנצל רכיבי מפתח מחלב אם ומהסיבים הנמצאים במזון מוצק.

הזנים החדשים נבדלים מ- B. longum מועילים אחרים, כולל B. longum infantis, הנפוץ בעיקר במהלך ינקות מוקדמת והנקה בלעדית. דבר זה מצביע על כך שהזנים החדשים עשויים להוות תת-מין חדש, מחקרים נוספים נדרשים על מנת לאשר תיאוריה זו.

היישום של שיטות אנליטיות מתקדמות סיפק תובנות חשובות אודות הפעילות המטאבולית של הזן החדש B. longum ואישר את הקשר שלו עם מינים רבים אחרים של חיידקים ומטבוליטים של המעי, מה שמצביע על תפקיד חשוב של הזן באקולוגיה ובמטבוליזם הכולל במעי.

"תגלית זו פותחת אפשרויות חדשות לפיתוח הדור הבא של פתרונות תזונתיים היכולים לסייע בשמירה או שחזור מיקרוביום מעי מגוון ומתפקד במלואו אצל תינוקות", אומרת איזבל בוראו-פרנץ, ראש מחלקת המחקר בנסטלה.

"באמצעות חיזוק חיידקי מעי מועילים על ידי הזנתם בחומרים אופטימליים או על ידי השלמה עם פרוביוטיקה, במיוחד באוכלוסיות בהן חיידקים מועילים אינם שכיחים. זה חשוב במיוחד בשלב הגמילה, מכיוון שלא קיימים פתרונות ספציפיים ומדובר בתקופת מפתח לעיצוב המערכת האקולוגית של המעי ובריאות חיסונית, עם השפעה פוטנציאלית לטווח ארוך".

תקופת המעבר מהנקה לתזונת מוצקים מהווה תקופת מפתח קריטית לבריאותו והתפתחותו של התינוק ועיצוב המיקרוביום שלו מזה של תינוק למיקרוביום של בוגר.